Усі знають про екологічні проблеми, усі відчувають себе фахівцями з екології… Не минає й дня, щоб ці проблеми не обговорювалися в ЗМІ і в мережі Інтернет, у кабінетах і на лавочках, серед дорослих і навіть серед малечі. Проте, якщо проаналізувати наші дії, аж ніяк не зможемо ми знайти системної діяльності людини щодо збереження довкілля. Навіть найкращі екологічні проекти – це лише фрагменти, часто неузгоджені з повсякденним існуванням людства.

Вчинки в повсякденному житті людина чинить, керуючись своєю власною свідомістю. Тому нагальним завданням є формування екологічної свідомості, я б навіть сказала, екологічної совісті. Відчуття вини, якщо хочете, відчуття гріха за шкоду, яку ми наносимо довкіллю, повинні спонукати кожного попередньо оцінювати можливі наслідки своїх вчинків. Щоб оцінити вплив шкідливої діяльності людини, потрібно навчитися «читати» ті послання, які надсилають нам представники природи: і рослини, і тваринний світ, і ґрунти, і води, і повітря.

Метод такого «читання» називається біоіндикацією. Біоіндикація – це оцінка стану довкілля за станом її біоти. Слово біота походить від давньогрецького βιοτή – життя. До складу біоти – сукупності видів живих організмів у даній області існування – входять будь які представники: і клітинні (рослини, тварини, гриби, бактерії і т. і.), і неклітинні (наприклад, віруси).

Так от, з цього розмаїття потрібно вибрати саме ті організми, мову яких ми здатні зрозуміти. І,  вивчивши розвиток і стан цих організмів у певних умовах, «поставити діагноз» природному середовищу.

Конкурс «МАН-Юніор Дослідник» передбачає навчання дослідництву в процесі підготовки до нього. Саме тому ми й визначаємо загальну тему для пошукової діяльності учнів під керівництвом наставників, а також пропонуємо методичні рекомендації для виконання дослідницької роботи.

В 2014 році була запропонована тема: «Як живеш, мій зелений світ?». Деякі роботи показали ґрунтовність досліджень юних авторів та їх керівників і містили аналіз отриманих результатів. Усі учні, що підготували такі роботи, стали призерами конкурсу. Фрагменти такої роботи ми представимо в кінці цієї статті.

У 2014-2015 навчальному році за рішенням експертної ради конкурсу «МАН-Юніор Дослідник Еколог» оголошено таку загальну тему: «Біоіндикація атмосферного повітря». Наводимо короткі методичні рекомендації щодо виконання цього проекту.

Найкраще для дослідження обрати рослини-біоіндикатори, які найчастіше використовуються для цих цілей і які досить «зручні» для вимірювань.

…………………..

Оставить комментарий

Вы должны войти чтобы оставить комментарий.