Олена Тягушева
Сучасна система освіти відрізняється варіативністю, спрямованістю на розвивальні, особистісно-орієнтовані, інноваційні та експериментальні технології навчання і виховання. Сьогодні заклад освіти стає все більш складною системою, якій доводиться функціонувати у світі, що постійно змінюється. Реальність висуває до освіти вимоги, рівень яких постійно зростає. Водночас і ззовні, і всередині освітньої організації з’являються освітні (педагогічні), управлінські нововведення, які створюють можливості для якісних змін у способах і результатах її роботи.
У перекладі з грецької мови „інновація” означає „оновлення, новизна, зміна”. Це поняття вперше з’явилось в зарубіжних дослідженнях ХІХ ст. в галузі техніки).
Російський учений С. Батищев вважає, що інновація є комплексним процесом створення, розповсюдження та використання нового практичного засобу (новизни, нововведення) в галузі техніки, технології, педагогіки, наукових досліджень.
У ході аналізу сучасних досягнень педагогічної інноватики з’ясовано, що інновація в освіті є не лише кінцевим продуктом застосування новизни в навчально-виховному й управлінському процесах з метою зміни (якісного покращання) суб’єкта та об’єктів управління й отримання економічного, соціального, науково-технічного, екологічного та іншого ефекту, а й процедурою їхнього постійного оновлення.
Носієм педагогічних інновацій виступають творчі, енергійні люди, які фахово здатні, морально і матеріально зацікавлені щодо проведення інноваційних змін, опанування та реалізації нового.
На прикладі Класичного приватного університету спробуємо показати, яку ж роль відіграли інновації (нововведення) та продовжують відігравати в ході його становлення та бурхливого розвитку.
Сьогодні Класичний приватний університет вступив в 20-й рік свого існування (був організований 1 жовтня 1992 року). За 19 років він перетворився в сучасний вищий навчальний заклад європейського типу, ліцензований та акредитований за IV рівнем, який виконує практично весь спектр освітніх послуг (підготовка від освітнього рівня „молодший спеціаліст” до рівня „магістр”; перепідготовка – надання другої вищої освіти та підвищення кваліфікації) з видачею державних дипломів відповідних освітніх рівнів; активно діючими аспірантурою та докторантурою, спеціалізованими науковими радами по захисту кандидатських та докторських дисертацій.
Що ж сприяло розвитку нашого навчального закладу? Виділимо основні інноваційні підходи.
Управлінські інновації
1. Вірно вибрана стратегія розвитку, основна мета (місія):
– навчання та виховання морально і фізично здорового високоінтелектуального покоління свідомих громадян України, висококваліфікованих спеціалістів готових до трудової діяльності, що сприяє всебічному розвитку особистості.
2. Створення науково-освітнього комплексу з метою організації залучення до безперервного навчання дітей, молоді і дорослих громадян у Класичному приватному університеті. Робота по формуванню комплексу проводилась системно. Одночасно вирішувалась ціла низка завдань:
– залучення до навчання в КПУ на пільгових умовах випускників навчальних закладів (шкіл, технікумів (коледжів), вищих навчальних закладів);
– підвищення кваліфікації вчителів, викладачів, керівних працівників (навчання, стажування тощо);
– активна науково-методична взаємодія;
– використання кадрової і матеріально-технічної бази наукових та навчальних закладів високого рівня.
Зараз НОК (а це – небагато-немало, 173 навчальних та наукових закладів) діє, як регіональний комплекс активного навчання в напрямі раннього профілювання учнів старшої школи та впровадження ступеневої підготовки; реально він вже давно вийшов за межі регіонального.
3. Розробка та втілення в життя програми по формуванню потужного кадрового потенціалу.
4. Цілеспрямоване розширення спектру спеціальностей (напрямів підготовки).
Психолого-педагогічні інновації
1. Робота з обдарованими (Центр „Обдарованість” КПУ).
2. Робота з раннього профілювання зі школярами старшої школи (форми: підготовчий курс, класи університету, коледж).
Соціально-економічні інновації
1. Постійна гнучка система пільг в оплаті за навчання (медалісти; випускники навчальних закладів НОК).
2. Додаткове економічне заохочення направлене на навчання групи випускників від конкретного навчального закладу (цільова група); навчання одночасно за двома спеціальностями / напрямами (за другим на пільгових умовах).
3. Можливість навчання за кошти університету (регіональне замовлення) для особливо обдарованих випускників загальноосвітніх навчальних закладів.
Науково-виробничі інновації
1. Дистанційне навчання.
2. Вживання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні всіх студентів Класичного приватного університету (незалежно від форми навчання та освітньо-кваліфікаційного рівня).
Ми впевнені, що саме широке використання інновацій в усіх напрямах функціонування Класичного приватного університету забезпечило його швидкий розвиток, сприяло підвищенню іміджу університету на ринку освітніх послуг, безперечно дало відповідні ефекти (педагогічний; науковий і економічний).