Національний центр «Мала академія наук України» з 5 по 12 жовтня 2013 року організував Третю Наукову Школу для українських учителів фізики та керівників науково-дослідницьких робіт Малої Академії Наук. На світлині – учасники делегації разом з керівниками Школи на фоні фрагменту прискорювача частинок.
Місце проведення Наукових Шкіл для викладачів, які вже третій рік поспіль організовує Мала академія наук України, само по собі вражає. Школи проводяться в самому CERN`і, – у науковій організації, працювати в якій є найбільшою мрією більшості вчених-фізиків. Дослідження, які проводяться тут, є переднім краєм сучасної фізичної науки.
Докладніше про CERN, а особ-ливо про людей, які там працюють, можна дізнатись на сторінках журналу «Школа юного вченого» №1 за 2012 рік, де розповідається про проведення Першої наукової школи в ЦЕРНІ. Тоді членом першої делегації від України була головний редактор журналу.
Я наведу лише дуже короткий переказ лекції, прочитаної мною для учнів та вчителів відразу після повернення з Швейцарії.
Отже, що таке CERN? Ця абревіатура є загальноприйнятою
і зазвичай дослівно не перекладається. Оскільки CERN розташований на території франкомовної Швейцарії та частково Франції, то назва ця французька: Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire, тобто Європейська Рада з Ядерних Досліджень.
Організацію було створено 29 вересня 1954 року. Тоді до її складу входило 12 країн Європи. На даний момент кількість країн-членів CERN зросло до 20. Річні фінансові внески цих країн складають приблизно 1 млрд. американських доларів. Саме за рахунок цих внесків, власне, і працює ця найбільша в світі інтернаціональна наукова лабораторія.
CERN є не комерційною організацією. Наприклад, тамошні вчені навіть не патентують свої винаходи, а просто дарують їх усьому світу. Тому функціонувати організація може тільки завдяки матеріальній підтримці країн-учасниць. Крім членів CERN, деякі країни мають статус асоційованого члена або спостерігача. У CERN постійно працюють близько 2500 чоловік, ще приблизно 8000 фізиків та інженерів із 580 університетів та інститутів 85 країн беруть участь у міжнародних експериментах CERN, працюючи там тимчасово.
У цьому році відбулася дуже важлива подія для української науки: 10 березня 2013 р. Генеральний Директор CERN Рольф Хойер та віце-прем’єр-міністр України, Костянтин Іванович Грищенко,
підписали документ, що допускає Україну в CERN
асоційованим членом. Цей документ ще має бути затверджений парламентом України.
Асоційоване членство повинно відкрити нову еру в історії співробітництва України з CERN. Зокрема, тепер Україна зможе брати участь у засіданнях Ради CERN, українські вчені зможуть працювати в CERN, розшириться також співпраця в межах освітніх програм. І головне – для більшості населення України з’являються можливості співробітництва в області новітніх технологій, що надасть поштовху до розвитку української промисловості та її конкурентоспроможності на світовому ринку.
Але, на жаль, Україна ще й досі не сплатила внесок асоційованого члена – приблизно 10 млн. грн. Нібито й багато, але для цілої держави не така вже й страшна сума, враховуючи перспективи, описані вище. (Порівняйте: святкування Дня Незалежності лише в Києві коштувало в цьому році 1.4 млн грн.)
Одним з напрямків діяльності CERN є освітня. І особливу увагу тамошні спеціалісти приділяють саме Школам для вчителів. Чому? Тому що один вчитель зможе донести інформацію до значно більшої кількості людей, ніж студент або школяр. І щоб до цієї інформації отримало доступ як можна більше народу, лекції для нас, вчителів України, читали провідні вчені, які працюють у CERN. Оскільки програма Школи була дуже насиченою, розповісти навіть коротко про усі події і лекції на сторінках цього журналу, – місця не вистачить! Але деякі лекції (є навіть у відеозапису) можна знайти в мережі Інтернет за посиланням: https://indico.cern.ch/conferenceDisplay.py?confId=269650