ЧИ МОЖНА СТАТИ ДОСЛІДНИКОМ ЩЕ В ШКОЛІ?
Світлана Білоус
Що найважче всього на світі помітити?
Те, що лежить перед очима.
Йоганн Вольфганг фон Ґете
Конструювання дослідницького ланцюжка ІІ рівня в методиці динамічного моделювання
Для подальшого оволодіння методикою динамічного моделювання (МДМ) пропонуємо продовжити розглядати приклади спеціальних «методичних конструкцій» – дослідницьких ланцюжків (див. «ШЮВ» №1-2 за 2011 рік). Як вже обговорювалося, складання дослідницьких ланцюжків дійсно нагадує з’єднання певних ланок (кроків) розвитку моделі, що показують шлях, по якому розвивається пізнавальна і дослідницька діяльність учня. Покажемо ефективність «плетіння» ланцюжка разом з учнями, коли осмислено обирається напрям цього розвитку.
Розглянемо створення дослідницького ланцюжка ІІ рівня, який, як і декларується в нашій методиці, розпочався на уроці, присвяченому ознайомленню учнів 9-го класу з властивостями електромагнітних хвиль. На цьому прикладі спробуємо «вловити» закономірності переростання дослідницької діяльності в творчу.
Нагадаємо, що на ІІ етапі навчання в педагогічній системі «Школа-Мала академія наук» учитель допомагає учням розробити дослідницькі ланцюжки ІІ рівня (ДЛ-ІІ), які виходять за межі шкільної програми і містять завдання для самостійного дослідження. Дослідницькі ланцюжки ІІ рівня потребують послідовного і вдумливого застосування вже засвоєних навиків та способів дослідження, а також самостійного пошуку додаткової інформації (розширення поля моделювання, як це зазначається в МДМ). Результати такої дослідницької діяльності учнів вже можуть бути представлені на І та ІІ етапи Всеукраїнських конкурсів-захистів Малої академії наук.
Дослідницький ланцюжок, який ми пропонуємо до уваги читачів, є частиною дослідницької роботи, яку підготував і представив учень 9 класу Костянтин Теряник на ІІ (обласний) етап конкурсу-захисту МАН в 2010-2011 навчальному році. Доповідь Костянтина на секції «Експериментальна фізика» викликала зацікавленість у присутніх на захисті, а журі відзначило його роботу дипломом ІІІ ступеню. Зазначимо при цьому, що найбільш цікава частина його дослідження, пов’язана, до речі, зі збиранням нафти при аварійних виливах на поверхню води, ще буде нами продовжена. Сподіваємось, що з результатами цього «відгалуження» дослідницького ланцюжка ми ознайомимо читачів у наступних номерах нашого журналу.
Отже, розглянемо створення дослідницького ланцюжка ІІ рівня на прикладі дослідження, яке під керівництвом автора провів Кость Теряник. При цьому не тільки наведемо певні корисні для учнів відомості, а й оздобимо наш виклад коротким методичним коментарем для вчителів.