ЗАДАЧІ, ЯКІ НАБЛИЖУЮТЬ ДО ТВОРЧОСТІ
Олександр Камін
Коротка передмова
Головна відмінність наших посібників від інших полягає в тому, що в них показується, звідки «виростають» запропоновані нами підходи до розв’язування проблем. А точніше, ми надаємо можливість читачеві самотужки «відкрити» певні методи на конкретних прикладах.
Цікаво, але найбільш сильні й красиві винаходи (комп’ютер, атомна енергетика, парашут, літак, радіо) спочатку відкидалися як несумісні із здоровим глуздом. Сподіваємось, що при освоєнні запропонованих нами методів розв’язування проблемних задач ваш власний здоровий глузд отримає можливість розширитися, і тоді він припинить лякатися незвичайних розв’язань. І, можливо, ви задасте собі питання: «А які перспективні знахідки ми відкидаємо зараз?»
Отже, оволодіваймо методами розв’язування творчих задач!
1. Метод «Зроби навпаки!»
Цей метод інколи застосовують при розв’язуванні фізичних задач для їх спрощення. Так, наприклад для опису механічного руху часто одно з тіл, яке рухаються, уявляють зупиненим (переходять до системи відліку, пов’язаної з цим тілом). При розрахунку розгалужених електричних кіл часто роз’єднують вузли кола, або з’єднують точки, які мають такий самий потенціал. Навіть існує вислів: «Зроби навпаки електричному колу!»
Тож застосуйте цей метод при розв’язуванні наведених нижче задач.
Задача 1.1
Палац Монтеня
Франція, ХVІ сторіччя, громадянська війна. Знаменитий філософ Мішель Монтень мешкає у власному палаці. Його сусіди-дворяни, запирають замки, озброюють своїх селян, виставляють озброєну охорону.
У Монтеня не має ані слуг, ані зброї…
Як вирішив діяти Монтень, щоб його палац не був пограбований?
Задача 1.2
Брудні гроші
У 1810 році на Монпарнасі в Парижі під наглядом французької поліції було налагоджено секретне виробництво.
Нові купюри кидали на брудну, вкриту пилюкою підлогу і перегортали їх у різних напрямках шкіряною мітелкою. Від цього купюри ставали зім’ятими, мали відтінок попелу, здавалося, що ці гроші пройшли через багато рук.
З якою метою все це робилося?